jonge hond trimmen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

jonge hond trimmen

Bericht door Boukje »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Bij Jane zitten nu veel haren los die geplukt kunnen worden maar ook een deel zitten de haren niet los.

De hele rug en hoofd zitten de haren erg los (ook de staart) maar niet bij haar nek en borst.

Is ze dan nog niet plukrijp? Ook heb ik een vraag over het uiterlijk na het plukken. Ze worden toch niet bijna helemaal kaal (zoals je weleens ziet bij volwassen honden).

Alvast bedankt,
groetjes.
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Maaike

Bericht door Maaike »

Hero heb ik zelf al een paar keer geplukt. Het klopt dat nog niet de hele vacht los zit. Dat wat vast zit is nog puppie vacht en voelt waarschijnlijk ook veel zachter aan. Als Jane jeuk krijgt op plekken waar de haren wel los zitten dan zou ik daar toch gaan plukken. En wat bedoel je met kaal?
Een airedale moet een paar keer per jaar getrimd worden en dan is hij echt heel kort geplukt. Dit moet nu eenmaal omdat ze op een andere manier geen dode haren kwijt kunnen. Dus is het gewoon noodzakelijk om de vacht in een goede conditie te houden en te verzorgen.
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

Maaike schreef:Hero heb ik zelf al een paar keer geplukt. Het klopt dat nog niet de hele vacht los zit. Dat wat vast zit is nog puppie vacht en voelt waarschijnlijk ook veel zachter aan. Als Jane jeuk krijgt op plekken waar de haren wel los zitten dan zou ik daar toch gaan plukken. En wat bedoel je met kaal?
Een airedale moet een paar keer per jaar getrimd worden en dan is hij echt heel kort geplukt. Dit moet nu eenmaal omdat ze op een andere manier geen dode haren kwijt kunnen. Dus is het gewoon noodzakelijk om de vacht in een goede conditie te houden en te verzorgen.
met kaal bedoel ik dus heel kort getrimt, dus zeg maar al het dode/oude haar er af, ze zien er dan 'kaal' uit (vind ik) voor een aantal weken.

Ik heb Jane ook meerdere keren geplukt maar ik krijg haar niet zo geplukt als wat je dus ziet bij volwassen honden.

Ik weet waarom dat moet.

groetjes. :)
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Maaike

Bericht door Maaike »

Tja dan moet je het kale maar even voor lief nemen denk ik voor een paar weken. Ik persoonlijk vind het wel mooi na een week of 2.
Het is gewoon beter voor de hond en dan gaat welzijn toch even vóór uiterlijk. Het is tenslotte maar tijdelijk.

En wat betreft het zelf trimmen. Het scheelt veel als je vingercondooms gebruikt een een trimmesje. De eerste kun je ook bij de apotheek aanschaffen.
Daarnaast: Oefening baart kunst. Je kunt ook bij een trimsalon gaan natuurlijk
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

Maaike schreef:Tja dan moet je het kale maar even voor lief nemen denk ik voor een paar weken. Ik persoonlijk vind het wel mooi na een week of 2.
Het is gewoon beter voor de hond en dan gaat welzijn toch even vóór uiterlijk. Het is tenslotte maar tijdelijk.

En wat betreft het zelf trimmen. Het scheelt veel als je vingercondooms gebruikt een een trimmesje. De eerste kun je ook bij de apotheek aanschaffen.
Daarnaast: Oefening baart kunst. Je kunt ook bij een trimsalon gaan natuurlijk
krijg je Hero dan helemaal "kaal" ? volgens mij gaat dat nog niet hoor (tenminste bij Jane niet).

Ik vind die vingercondooms helemaal niet handig (heb ik ook en een trimmesje heb ik ook). Haar hoofd is nu heel mooi geplukt maar ik krijg niet alles heel 'kort' dus ik denk dat ze nog niet helemaal plukrijp is.

Groetjes.
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Jade

Bericht door Jade »

Er worden via de ATCN ook trim-instructies verzorgd. Misschien iets voor jou? Kijk eens op hun site.
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties :D Ik zal even een beetje verduidelijken wat ik bedoel want ik heb het gevoel dat de reacties niet helemaal aansluiten op mijn vraag. :wink:

Ik heb Jane nu al 2x 'geplukt' of nou ja de puppyharen er uit voor zover kan. Dat betekend dat haar hoofd helemaal mooi is en 'kaal' enzo maar verder is ze niet helemaal kaal zeg maar.

Ik vroeg mij dus af of dit al kan. Dus de hond helemaal tot op de huid geplukt.

Jane is dus niet zo kaal maar natuurlijk pluk ik haar (ook dus al gedaan) en ik weet ook dat dit moet vanwqege de huid en vacht (dank je wel voorhet melden Jeanette, voor de zekerheid is altijd beter dan niet he? :wink:)

Ik had niet met de grove kam de haren tegen de richting in gekamt dus dat ga ik proberen vind ik een goede tip.

Ik neem aan als de airedale 'ouder' wordt dat de haren natuurlijk ruwer worden en dus ook beter compleet geplukt kan worden...

Ik kreeg bericht over mijn camera dat die gemaakt is dus zodra ik die binnen heb zal ik jullie een foto van Jane laten zien.

Mochten jullie nog tips ed horen dan hoor ik het graag.
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Maaike

Bericht door Maaike »

Boukje schreef:
Maaike schreef:Tja dan moet je het kale maar even voor lief nemen denk ik voor een paar weken. Ik persoonlijk vind het wel mooi na een week of 2.
Het is gewoon beter voor de hond en dan gaat welzijn toch even vóór uiterlijk. Het is tenslotte maar tijdelijk.

En wat betreft het zelf trimmen. Het scheelt veel als je vingercondooms gebruikt een een trimmesje. De eerste kun je ook bij de apotheek aanschaffen.
Daarnaast: Oefening baart kunst. Je kunt ook bij een trimsalon gaan natuurlijk
krijg je Hero dan helemaal "kaal" ? volgens mij gaat dat nog niet hoor (tenminste bij Jane niet).

Ik vind die vingercondooms helemaal niet handig (heb ik ook en een trimmesje heb ik ook). Haar hoofd is nu heel mooi geplukt maar ik krijg niet alles heel 'kort' dus ik denk dat ze nog niet helemaal plukrijp is.

Groetjes.
Ik krijg Hero nog niet zo heel erg kort (Kaal wil ik het niet noemen) Omdat die puppie vacht er nog doorheen zit. Maar wel al een eind in de richting.
Die vingercondooms is wel even wennen en ik ben er inmiddels achter dat je die ook in verschillende maten hebt. Heb je een te grote maat dan schiet je er uit.
Toch zijn ze nu fijn omdat ze zo stroef zijn en je goed greep hebt op de vacht. Ik heb het voorheen een keer met medicinale handschoenen gedaan die ik van mijn werk mee bracht maar die waren veel te glad nog, met als gevolg dat Hero er na afloop heel erg plukkerig uit zag en ik 2 dagen spierpijn had in mijn vingers vanwege het krampachtige plukken omdat ik geen grip had. :?
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

Jeanette schreef:Ik wil voor de zekerheid nog wel even vermelden, dat een pup meestal de eerste keer niet helemaal kaal tot op de huid wordt getrimd.
Juist omdat de nieuwe haren er al doorheen komen en die kun je er niet zomaar uitrekken. Die zitten heel vast.
Dus het is logisch dat er gedeelten van het haar wel los zitten en andere nog niet!
Ik denk dat je dit bedoelt, Helen.
Dus een pup wordt meestal ook niet zo erg tot op de huid kaal getrimd, zoals een volwassen Airedale.
Hoi jeanette :D

Ja dat bedoel ik inderdaad. Jane is een stuk minder behaard nu na het plukken dan daarvoor hihi, maar die nieuwe haren zijn inderdaad al wat langer en ipv een paar mm zijn ze denk ik ongeveer 1cm lang, dus ze lijkt niet echt geplukt (wel als je voor en na bekijkt :lol: ) maar voor iemand die haar voor het plukken niet gezien zou hebben zou het niet zeggen (denk ik).

Het ziet er dus niet zo uit als het plukken van een volwassen airedale (die er dus ook echt uit ziet alsog zijn haren super kort zijn).

Ze is wel mega veel haar kwijt (als ik kijk naar alles wat er uit is gegaan).

Dank je wel voor je berichtje.

groetjes.
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Plaats reactie