vachtverkleuring

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fred
Puppy
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 sep 2007 12:38
Locatie: monnickendam

vachtverkleuring

Bericht door fred »

Hallo mensen,
Ik heb nog een vraagje. Vita heeft een mooi donker 'jacket', maar sinds een maand begint er een tankleurige plek te schemeren op haar rug. Ze wordt door een professionele Airedaletrimmer twee keer per jaar onder handen genomen, dus daar ligt het m.i. niet aan. Het vacht is verder prachtig. Betekent dit dat ze binnen afzienbare tijd haar zwarte jasje kwijt is? Duidt het op iets? En is er, behalve schoensmeer (geintje) iets aan te doen?
Groet, Fred
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Sally heeft dat ook sinds ongeveer haar derde jaar. Ze heeft een flinke bruine vlek op haar rug vanaf haar staart. Ik heb het zelf al eens op het forum gezet. Van Spronck (een fokker en kenner) kreeg ik het volgende antwoord:
Bij honden die rijp zijn worden veel bruin op de rug dit kun je vergelijken met haar uitgroei. Ook Airedale Terriers van 3 a 4 jaar zie je langzaam meer bruine haren op hun rug krijgen dit heeft niets te maken met duitse lijnen want ook veel engelse honden hebben dit verschijnsel.

iemand zei iets over witte haren dit komt meestal voor bij jonge pups wij zeggen altijd hoe meer witte harde haren hoe beter het haar wordt van deze pup.
Misschien kun je hier iets mee?
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Gebruikersavatar
fred
Puppy
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 sep 2007 12:38
Locatie: monnickendam

vachtverkleuring

Bericht door fred »

Reuze bedankt voor jullie antwoord! We moeten er mee leren leven... Maar zoals ik wel vaker lees in het forum: ze is er niet minder lief om. Het is overigens heel grappig zoals airedales qua kleur volledig veranderen. Van haar oorspronkelijke zwarte koppie is geen haartje meer te bekennen.
Met vriendelijke groet,
Fred
Faya
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 apr 2007 12:07
Locatie: Geldrop

Bericht door Faya »

Faya heeft op haar rug, (kont) nog heel veel zwart maar met bruin erdoor heen. Ze heeft daar dus niet bruin of zwart maar bruinzwart :D
Tineke

Bericht door Tineke »

Sheila van ons heeft ook veel witte haren door haar zwarte vacht heen. Eerst dacht ik dat het dooie haren waren. Maar van de fokker kreeg ik te horen dat dit niet zo is, maar dat bij sommige Airedales dit meer voor komt en na een paar keer trimmen verdwijnt.
Kyra heeft dit niet, ondanks het zussen zijn, en haar vacht vinde ik momenteel ook mooier en vaster.

Bij ons in het dorp woont een Airedale van 7 jaar en die heeft haast geen zwarte haar meer op zijn rug en het tankleur is ook vrij licht.
Jade

Bericht door Jade »

Jeanette, jij weet er veel van hoor! Toppie!
Maaike

Bericht door Maaike »

[quote="Jeanette"]De witte haren kunnen steunharen zijn, als dat zo is, krijgt zij straks een dichtere vacht.
quote]

Nou dan krijgt Hero een superdichte vacht als ik hem zo eens bekijk. :)
Gebruikersavatar
semarja
Puppy
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 dec 2007 18:55
Mijn hond heet: Nosuchka
Locatie: Zoetermeer

Bericht door semarja »

Onze Nouschka heeft momenteel ook een heel bruine rug, maar als ik de haren plat strijk zie ik het zwart eronder zitten. Het is inderdaad net uitgroei. Als ze straks weer getrimd is heeft ze weer een mooi zwart zadel.

Dan is het weer een echte airedale, maar nu is het zo'n heerlijke knuffelbeer, dik in de vacht. Dat heeft toch ook wel wat :)

Laatst vroeg iemand of het een blonde bouvier was :shock: Maar toen ik antwoordde dat het een Airedale Terrier was, die nodig naar kapper moest, kreeg die mevrouw een hoogrode kleur. O ja, natuurlijk, nu zie ik het, zei ze :)
Gebruikersavatar
Spike
Junior
Junior
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 mar 2007 12:10
Locatie: Margraten

Bericht door Spike »

Tineke schreef: Bij ons in het dorp woont een Airedale van 7 jaar en die heeft haast geen zwarte haar meer op zijn rug en het tankleur is ook vrij licht.
Het is ons hier al vaker opgevallen dat sommige oudere airedales hun kleur of tekening wat verliezen, maar ondanks dat Spike al 12 en n half is heeft hij toch nog een heel mooi donker zwart en bruin gekleurde vacht, maar dit kan natuurlijk heel erg verschillen per airedale! wel heeft hij van die witte haartjes ertussen (altijd al gehad, en is nu niet meer dan anders). het enige waar ik betreft vacht zijn leeftijd aan zie is dat hij rond zijn ogen wat witte spikkels door de vacht heen heeft gekregen zeg maar :wink:

Groetjes Romy.
Spike,door de ogen van zijn baasje Romy!=XxX=
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

Ik heb ook wel eens gehoord dat airedales die niet geplukt maar geschoren worden een stuk lichter worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedere licht gekleurde Airedale de oorzaak te zijn.
Afbeelding
roos
Junior
Junior
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mei 2008 22:11
Locatie: coevorden

Bericht door roos »

Een geschoren Airedale heeft inderdaad veel lichter haar en vaak allemaal krulletjes. Deze week zag ik nog een Airedale lopen in het park ,de schedel en wangen waren geknipt of geschoren en ook de onderkant van de staart was geknipt.Je ziet het zo het haar is dan veel lichter dan de rest van de vacht.
Maaike

Bericht door Maaike »

Ik weet niet beter dan dat je de vacht van een airedale voor jaren verpest als je hem scheert. Het schijnt zelfs zo te zijn dat er huid problemen kunnen ontstaan om dat de vacht als het waren niet kan ademen om dat de dode haren niet verwijderd worden maar alleen maar worden kort gehouden.
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Dat klopt.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Plaats reactie