dominante handelingen

Leuke of gekke verhalen over je hond
Plaats reactie
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

dominante handelingen

Bericht door Helene »

Doen jullie dat nog wel eens dominante handelingen verrichten bij je hond ? Dit leerde ik tijdens de puppycursus en de vervolgcursus.Regelmatig dominante handelingen verrichten tijdens het gehele leven van je hond.Ik deed dat tijdens de cursus maar snel daarna vergat ik zulke dingen, tot vanmiddag!!
Ik werk zolang het niet vriest dagelijks in de tuin, onkruid verwijderen en mos tussen de stenen van alle paadjes.Dat bespaart mij in het voorjaar veel werk en ik ben graag buiten.Escher is ook altijd in de tuin en als hij mij tegenkomt doet hij alsof hij mij in geen jaren heeft gezien.Vanmiddag zat ik op mijn hurken op een smal paadje, ik voelde een kopstoot van Escher, en nog een.Dat kan 2 dingen betekenen :òf hij wil naar binnen en de deur is dicht , òf hij wil er langs om naar een van zijn uitkijkposten te gaan.Hij wilde niet naar binnen, dus of ik maar even opzij wilde gaan bij de 3de kopstoot.Opeens dacht ik aan de cursus en de dominante handelingen, ik ging niet opzij en bleef doorwerken.Escher had door de planten kunnen lopen maar dat is in zijn vroege jeugd afgeleerd ,hij deed dat niet.Ik was heel benieuwd wat er ging gebeuren want als Escher iets wil !!Even wachtte hij, toen ging hij al duwende met zijn lijf en lebberend in mijn gezicht voorbij, ik viel in de plantjes ernaast , hij keek even om en vervolgde zijn weg naar zijn uitkijkpost, een door Roel gemaakt stoepje tussen de planten.
Groeten Hélène
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: dominante handelingen

Bericht door Esther »

Ik vind dat Escher het lomp maar charmant heeft opgelost. :engel:

Wat bedoel je met dominante handelingen? Zijn dat zaken als eerder door de deur, niet op de bank etc?
Afbeelding
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: dominante handelingen

Bericht door Bor »

Escher weet wat hij wil... en gaat er dan ook voor. Met of zonder dominant vrouwtje :mrgreen:
Groetjes Esther
Afbeelding
inky86
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 523
Lid geworden op: 29 apr 2011 13:18
Mijn hond heet: Nika

Re: dominante handelingen

Bericht door inky86 »

Bij puppycursus kregen we geen dominante handelingen, wel de 10 basisregels, dus wij eten eerst en gaan als eerste door de deur etc.
Ik heb geleerd om minder leuk gedrag te vervangen door ander gedrag.
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: dominante handelingen

Bericht door Helene »

Esther schreef:Ik vind dat Escher het lomp maar charmant heeft opgelost. :engel:

Wat bedoel je met dominante handelingen? Zijn dat zaken als eerder door de deur, niet op de bank etc?
ja, zoiets en regelmatig over hem heen hangen en dan de kop naar beneden duwen, de hand op zijn snuit leggen, ergens heb ik nog een hele lijst,sommige honden hebben daar veel problemen mee, Escher vond alles best in zijn jonge jaren. groeten Hélène
Gebruikersavatar
clientje
Puppy
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 aug 2013 16:15
Mijn hond heet: Dexter

Re: dominante handelingen

Bericht door clientje »

Heel herkenbaar. Dexter kan dat ook zo lekker oplossen.

Wij hebben sommige dominante handelingen achterwege gelaten en dan met name het eten. Dexter krijgt eten als ik kook. Dat is namelijk de enige manier om m rustig te houden als hij zijn eten op heeft. Na het eten krijgt hij altijd zijn gekke 10 minuten en ik heb altijd geleerd dat ze juist rustig moeten doen na het eten. Als hij gegeten heeft, gaan wij eten en dan komt hij er rustig bij liggen.
Wel moet hij netjes wachten met eten totdat wij het zeggen. Bak staat dan al voor zijn neus. Over hem heen hangen en botten afpakken doe ik heel veel, maar meer als voorbereiding voor als wij zelf kinderen krijgen.
Doet ie heel goed. Mijn nichtje van 3 zat pas heel lief met Dex te spelen. geeft ze 'm uit het niets een klap. Stond ie op en liep weg. Zo trots op 'm :hoera:
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: dominante handelingen

Bericht door Eldrid »

Tja, ik ga altijd als eerste de deur uit. Joep kan Diezel dan roepen wat hij wil, hij wacht altijd op mij totdat ik de deur uitstap en dan gaat hij pas. Soms loopt Diezel met zijn snuit tegen mijn kuiten aan te duwen als ik voor hem loop. Dan loop ik hem omver en houdt ie ermee op. Hij moet ook wachten met eten totdat ik zeg "toe maar". Als hij aan het bedelen is zeggen we: '"kijk voor je!" hij kijkt dan meteen omlaag en gaat meteen liggen. Dus ja, ik pas dominantie wel degelijk toe anders loopt Diezel binnen de kortste keren over me heen.

groetjes,
Diezel & Eldrid
Plaats reactie