receptentopic

Voor alle kletspraat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

receptentopic

Bericht door Esther »

Wie vindt het leuk om recepten uit te wisselen?
Ik zoek naar lekkere eenpansgerechten. Het leukst vind ik om zonder pakjes te koken.

Hier een goed nasi recept: http://www.smulweb.nl/recepten/1411072/ ... pendijtjes
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: receptentopic

Bericht door Eldrid »

Kokossoep

Blikje kokosmelk (450 ml)
1 liter kippenbouillon (van een blokje of vers gemaakt)
1 stengel citroengras (meeste toko's of buitenlandse groentenwinkels hebben ze wel)
twee kipfilets
1 rode peper
5 cm verse gember geraspt
bosui
300 gram snijbonen of sperziebonen
1 flinke winterwortel
Thaise basillicum (als je er aan kunt komen)
300 gram noedels
peper en zout


Bereid de bouillon. Schil de gember en snijd fijn. Verwijder de zaadlijsten van de rode peper en snijd fijn. Dop de bonen en snijd in kleine stukken. Snijd de peen in dunne plakjes en de bosui in fijne ringen. Snijd de kipfilet in dobbelsteentjes.

Verhit 2 eetlepels zonnebloemolie in een wok of soeppan met deksel en fruit de gember en rode peper en de wortel op midelmatig vuur. Voeg na een minuut de kipfilet toe, bestrooi met peper en zout en roerbak vijf minuten. Roer de kokosmelk goed door en schenk deze met de bouillon in de pan en breng zachtjes aan de kook.

Breek de citroengras op 2 of 3 plekken en voeg deze toe aan de soep. Voeg de snijbonen toe. Dek de pan af en laat 25 minuten zachtjes koken. Voeg de laatste 12 minuten ook de bosui en noedels toe.

Haal de citroengras uit de soep en verdeel de soep over de komen. Scheur de basilliumblaadjes klein en garneer hiermee de soep. Eet smakelijk.

Tip: als de peper niet pittig genoeg is kun je er altijd een lepeltje sambal aan toevoegen tijdens het koken.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: receptentopic

Bericht door Esther »

Oei, klinkt goed!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 669
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:59

Re: receptentopic

Bericht door Donna »

Wij proberen een keer per week de "meatless monday" te houden en die hoeft van ons niet perse op maandag te vallen :D
Een makkelijk recept voor een vegetarische curry:

Ingrediënten

2 rode uien
2 el zonnebloemolie
3 el kruidenpasta (Tikka Masala) ( ik gebruik meer dan die drie eetlepels, meestal hele potje)
400 g bloemkoolroosjes (diepvries)
400 g pompoenstukjes (zak)
1 blik kikkererwten (400 g)
1 blik gepelde tomaten (400 g)
2 naans naturel (brood, pak 280 g)
170 g Griekse yoghurt

Bereiden

1. Snijd de uien in dunne halve ringen. Verhit de olie in een hapjespan en fruit de uien 3 min. op laag vuur. Voeg de kruidenpasta toe en fruit 2 min. mee. Voeg de bloemkool en pompoen toe en fruit 2 min mee.

2. Spoel de kikkererwten in een vergiet af met koud water, laat uitlekken en voeg toe. Voeg de tomaten toe, breng aan de kook en laat op laag vuur met de deksel op de pan 10 min. garen.

3. Bereid ondertussen de naans volgens de aanwijzingen op de verpakking.

4. Neem de pan van het vuur en roer de helft van de yoghurt door de curry. Serveer met de rest van de yoghurt

Dit recept is voor vier personen, wij vriezen wat overblijft in. En het kan ook prima zonder het naanbrood.

Enjoy!

Groeten,

Jaap en Patrick
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: receptentopic

Bericht door Esther »

:snack: Dit ga ik ook een keer maken! :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: receptentopic

Bericht door Eldrid »

lijkt me heerlijk!
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: receptentopic

Bericht door Bor »

Lekkerrr! Wij eten hier vaker vegetarisch. Dit is een leuk nieuw recept.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: receptentopic

Bericht door Esther »

Vandaag deze erg lekkere (vegetarische) pompoenstamppot gegeten:
– 1 flespompoen
– 4 middelgrote aardappelen (kruimig)
– 1 appel
– 1 ui
– 2 teentjes knoflook
– 2 theelepels kaneel
– 1 handje muntblaadjes
– Kaas om te raspen of kant en klare geraspte kaas.
– Peper en zout, roomboter (optioneel)

– We beginnen met het ergste klusje, het snijden van de flespompoen. Ondanks dat je ‘m eigenlijk niet hoeft te schillen, zou ik dat wel aanbevelen, zeker wanneer er kinderen mee eten. De schillen losten bij mij niet helemaal op. Tipje is om de flespompoen vooraf een half uurtje in lauwwarm water te laten weken, dan wordt hij makkelijker te snijden. Zorg ervoor dat je blokjes pompoen overhoudt.
– Ga dan de aardappelen schillen, het uitje snipperen, en het appeltje schillen en tot kleine blokjes snijden.
– Zet heet water op het vuur en kook de aardappelen in een aparte pan.
– In een braadpan doe je de gesnipperde ui, geperste knoflook en wat olijfolie. Laat dit even warm worden tot de uitjes glazig worden. Voeg dan de pompoenblokjes toe. Na 10 minuten voeg je de muntblaadjes die je fijn snijdt of knipt (ik koos voor knippen) toe, voeg nu ook de 2 theelepels kaneel toe. Roer alles goed door zodat de pompoenblokjes allemaal de kans krijgen om te garen. Voeg als laatst de appelstukjes toe.

– Verwarm alvast de oven voor op 175 graden.
– Giet de aardappelen af en stamp deze in het pannetje. Ik voeg voor de lekkere smaak wat roomboter toe, dit is optioneel. Een beetje zout en peper brengt de aardappelpuree wat meer op smaak.
– Zet het vuur uit waar de pompoenmix in zit. Stamp ook deze fijn. Ik houd ervan als het fijn gestampt is maar anderen vinden grove stukjes pompoen juist lekker. Stamp dit tot de gewenste structuur en voeg dan de aardappelpuree toe. Meng dit goed door elkaar.
– Doe de pompoenstamppot in de ovenschaal en besprenkel dit met wat geraspte kaas. Zet de ovenschaal nog zo’n 10 minuten in de oven zodat de kaas lekker kan smelten. Je heerlijke ovenschotel met pompoenstamppot is klaar!
– Smakelijk!
Bron: http://www.kellycaresse.nl/recept-pompoenstamppot/
Afbeelding
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: receptentopic

Bericht door Bor »

Lekkerrrrr! Wie weet maak ik dit een keer als Inge weer thuis is. Henk is absoluut niet van de pompoen. Inge en ik vinden het heerlijk! Ik maak ook regelmatig pompoensoep. Mmmm.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: receptentopic

Bericht door Nicoline »

Ik ben ook dol op pompoen, zo veelzijdig. En echt een groente voor de herfst vind ik.
Mijn pompoensoep is eigenlijk elke keer weer anders, hangt een beetje af van wat er zoal in huis is.je kunt heerlijke variaties maken. Maar het basisrecept is alsvolgt:

-Snij een grote ui en een flink stuk verse gember in stukjes
- Maak de pompoen schoon en snij in stukjes. Bewaar de pitten!
- Scheut olijfolie in de pan en een flinke schep komijnzaadjes en wat Chili vlokken samen met gember en ui aanfruiten, dan de stukjes pompoen erbij.
- bouillon erover gieten zodat alles goed onderstaat. Niet teveel vocht voor een mooie dikke fluweelzachte soep, iets meer als je graag een wat dunnere variant hebt. Je kunt groentebouillon van een blokje gebruiken of zelfgemaakte, net hoe het uitkomt.
-als de pompoen gaar is de staafmixer erin en even proeven, misschien nog wat extra peper of zout, of komijn erbij ( dan wel gemalen komijn gebruiken ) en smullen maar. Ik serveer het in grote kommen met een lepel Grieks yoghurt erin.

Pitten roosteren
De pompoenpitten kun je heel makkelijk roosteren, een gezonde en lekkere snack.
Alleen het schoonmaken is soms een lastig karweitje omdat de draden van het vruchtvlees blijven plakken, spoel ze af onder stromend water en kook ze zo'n 10 minuten in gezouten water. Gooi ze in een zeef, verwijder de laatste oranje resten. Vermeng de pitten met wat olijfolie en kruiden naar smaak, bijvoorbeeld chilivlokken, komijn, peper en zout. Of als je Marokkaanse kruiden lekker vind, ras- al- hanout of meer richting India wat garam masla. Je kunt ook de Italiaanse kant ingaan met tijm en oregano; maak een mengseltje van wat je lievelingskruiden zijn en schep het door de pitten. Rooster de pitten nog 5 a 10 minuten in de oven op 160 graden tot ze mooi knapperig zijn. Het is wat werk,maar ze zijn heerlijk. Enjoy !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: receptentopic

Bericht door Eldrid »

Ik krijg gewoon zin om te koken van al het lekkers dat op mijn scherm voorbij flitst!
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: receptentopic

Bericht door mleentje »

Ook mij komt het water in de mond. Verse gember ontdekte ik pas sinds kort. Er ligt steeds een schoteltje met een verse gemberwortel, mesje en rasp op het aanrecht. Heerlijk in de (witte) thee bijvoorbeeld.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: receptentopic

Bericht door Esther »

Ik ben ook gek op pompoen. :cheer:

Deze pittige pompoensoep is ook erg lekker.


1 pompoen
2 uien
2 tenen knoflook
1 rode peper
3 el zonnebloemolie
2 tl kerriepoeder
800 ml kippenbouillon (van tablet)
4 el crème fraîche (bekertje 125 ml)


Halveer de pompoen in de lengte. Verwijder de zaden en de draderige binnenkant van de pompoen en snijd met een scherp mes de schil eraf. Snijd het vruchtvlees van de pompoen in blokjes van 2 cm.
Snijd de ui in parten en de knoflook fijn. Snijd het steeltje van de rode peper. Halveer de peper in de lengte en verwijder met een scherp mesje de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees fijn.
Verhit de olie in een ruime pan met dikke bodem. Fruit de peper, knoflook, ui en het kerriepoeder 2 min. op middelhoog vuur. Voeg de pompoen toe en bak al omscheppend 2 min. Voeg de bouillon toe, breng aan de kook en laat op laag vuur 15 min. zachtjes koken.
Haal de pan van het vuur en pureer met de staafmixer tot een egale soep. Schep de soep in kommen. Schep in elke kom 1 el crème fraîche en serveer.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R8 ... ompoensoep
Afbeelding
Plaats reactie