Kale plekken

Vragen over de gezondheid
Plaats reactie
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Mijn hond heet: FENNA

Kale plekken

Bericht door FENNA »

Sinds vorige week heeft Fenna plots kale plekken op haar flanken.
Behalve dat ze wat kalmer is dan normaal lijkt ze helemaal niet ziek
Het is hier behoorlijk druk (vuurwerk en knallen) geweest tussen kerst en nieuwjaar waar ze verschrikkelijk bang voor is geworden dus dacht ik eerst aan stress.
Gisteren zijn we er mee naar de dierenarts geweest en daar ben ik toch behoorlijk geschrokken.
Sinds september is ze 4kg verdikt ondanks hetzelfde eetpatroon. :shock:
Dus heeft de dokter bloed afgenomen omdat hij denkt aan schildklierproblemen.
Maandag mag ik bellen voor het resultaat.
Heeft iemand van jullie daar misschien ervaring mee?
Behalve haar jaarlijkse hotspot is Fenna eigenlijk nog nooit ziek geweest. :weetnie:
Esther
Beheerder
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko

Re: Kale plekken

Bericht door Esther »

Ik heb er geen ervaring mee.

Beterschap voor Fenna! Ik hoop dat ze zich snel beter voelt.
Afbeelding
FENNA
Jonge hond
Jonge hond

Bericht door FENNA »

Vandaag contact opgenomen met de da ivm de bloedafname van Fenna vrijdag.
Alle bloedwaarden waren goed dus geen schildklierprobleem (gelukkig).
Dus nu denkt de dokter dat het Flank alopecia is.
Dit is een seizoengebonden kaalheid die vooral in de winter en zomer terugkomt.
Maar omdat haar gewicht zo veel is toegenomen in korte tijd moet ik op het einde van de maand nog eens langskomen om haar gewicht te controleren.
Indien ze nog dikker zou worden zou het ook cysten op de eileiders kunnen zijn.
Zoals ik ook al zei in mijn vorige post is Fenna super bang van knallen en sinds de feestdagen is dit probleem alleen nog maar toegenomen.
Het is heel zielig om te merken dat ze voortdurend rondkijkt of er niets gebeurd en bij het minste lawaai zit ze te beven als een rietje.
Hopelijk is stress niet de boosdoener van haar kale plekken.
Wij proberen wel van alles uit om haar af te leiden maar ik denk dat ze dit stilletjes aan ook begint te snappen.
Esther
Beheerder
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko

Bericht door Esther »

Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben. Beterschap voor de lieve meid. :bloem:
Afbeelding
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond

Bericht door Donna »

Wat vervelend voor Fenna! De kale plekken zijn naar, kom ik zo op terug, maar de zenuwachtigheid is voor haar waarschijnlijk veel vervelender. Ik hoop dat ze snel weer haar oude zelf op dat vlak zal zijn en ze de toestanden van het vuurwerk en dergelijke snel achter zich kan laten. Veel sterkte daarmee en geef haar vooral extra veel knuffels van ons.
Dan de kale plekken. Dat hebben we met Donna ook meegemaakt en denk ook op dit forum over geschreven. Het zat ook bij haar op de flanken. Jaap kende nog een fokster van Airedales uit Duitsland, die ook dierenarts is. Wij hebben van haar gehoord dat het mogelijk tóch aan de schildklieren ligt. Haar advies was, ook al zijn de waarden maar een beetje anders dan normaal ( dus een beetje verlaagd) wél met schildklier medicatie gaan beginnen. Onze eigen dierenarts twijfelde in eerste instantie Toen wij vertelden dat het advies van een andere dierenarts kwam wilde ze het uitproberen. De plekken verdwenen best snel en de energie nam toe. Wij hadden niet echt gemerkt dat het energieniveau was gedaald, je ziet haar tenslotte elke dag en het leek niet veel minder, toch, na medicatie, bleek er best een groot verschil.
Wij zijn blij dat we via deze dierenarts in Duitsland getipt zijn op deze mogelijkheid, onze eigen dierenarts zou nooit aan medicatie zijn begonnen. Donna knapte er helemaal van op. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Groeten,

Jaap en Patrick

En dikke knuffels voor Fenna 🐾
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
FENNA
Jonge hond
Jonge hond

Bericht door FENNA »

Eerst en vooral bedankt voor het meeleven en de info over Donna.
Wij zijn maandag terug naar de da geweest om haar gewicht te laten controleren en gelukkig was er een kilootje af.
Dus denkt de da toch aan alopecia.
Omdat er nog zo weinig over bekend is en Fenna er totaal geen last van heeft stelt hij voor om het voorlopig zo te laten.
Normaal gezien zou haar haar terug groeien maar op het moment is het echt geen zicht meer.
Weten jullie nog de naam van het medicijn van Donna dan kan ik het eens navragen of opzoeken?
En wat haar angst betreft ja dat is een groot probleem.
De eerste 2 jaar van haar leven was ze van niets bang.
Het is begonnen sinds we verhuisd zijn en ondanks we aan een natuurgebied wonen is er hier veel meer lawaai dan toen we nog in het stad woonden.
Als we gaan wandelen en er is ergens een knalletje kan ze niet rap genoeg thuis zijn
We proberen van alles
We zetten de tv aan, zelf blijven we rustig zitten, in het weekend als de kinderen in de giro achter ons liggen te roepen gaan we erheen met haar om haar te laten zien vanwaar het komt maar tot nu toe met weinig su6.
We hebben ook de burgemeester aangesproken ivm het vuurwerk wat eigenlijk verboden is maar die mens kan ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Maar we blijven proberen
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond

Bericht door Donna »

Vervelend dat Fenna zo angstig is, hopelijk gaat het ook weer weg.
De naam van het medicijn was iets met Thyrox of Thyrax. Een schildkliermedicijn. Zal kijken of ik de echte naam nig kan vinden. Intussen sterkte!!
Groetjes,

Jaap en Patrick
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
FENNA
Jonge hond
Jonge hond

Bericht door FENNA »

Hallo allemaal,
Het is weer een tijdje geleden maar ik heb sinds december 2 operaties gehad en ben daarvan nog aan het revalideren.
Ook de site waar ik foto's mee op het forum plaatste is er blijkbaar al sinds februari mee gestopt dus moet ik eerst eens uitzoeken hoe een andere site werkt.
Met Fenna is alles ok behalve haar kale plekken die precies nog erger zijn geworden.
Gelukkig heeft ze er zelf totaal geen last van.
Ik geef haar elke dag 2 pilletjes waar vitamine B inzit maar zonder resultaat tot nu.
Vandaag gaan we met haar naar de trimmer voor haar zomeroutfit.
Hopelijk vallen de kale plekken dan wat minder op.
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Mijn hond heet: Molly

Bericht door Nicoline »

Hoi hoi, ik ben al heel lang niet meer op het forum geweest. Ook hier allerlei gezondheidsproblemen maar gelukkig gaat het weer de goeie kant in. Wat rot om te lezen dat Fenna kale plekken heeft ik hoop maar dat het weer zal herstellen en er geen onderliggende onbekende oorzaak is.
Sterkte en een knuffel voor Fennna.
Afbeelding
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond

Bericht door Donna »

Jeetje, wat vervelend dat je zelf onder het met moest. Hoop dat het nu weer beter gaat met je.
Ik weet niet welke site je gebruikt voor het uploaden van foto’s, ik gebruik www.postimages.org en dat lijkt nog prima te werken…..
Heb nog eens gegoogled op medicijnen voor honden bij een laag niveau schildklierhormoon en zag deze namen: L-thyroxine en Thyroxal. Ik dacht dat Donna toen de eerste kreeg. We kwamen daar aan door een vriendin van Jaap die dierenarts en Airedale fokker in Duitsland is. Van haar de tip ook bij waardes die nét boven de minimum waardes liggen te beginnen. We moesten onze eigen DA daar wel eerst van overtuigen.
Het is natuurlijk niet gezegd dat Fenna hetzelfde heeft, maar bij het zolang aanblijven van de kale plekken lijkt het er verdacht veel op.
Wens jullie allemaal beterschap!!

Groeten,

Jaap en Patrick
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
FENNA
Jonge hond
Jonge hond

Bericht door FENNA »

Bedankt voor de info allemaal.
Ik ben sinds een week aan het proberen met Megaderm
Ik las daar ervaringen van mensen die ook een hond met alopecia hadden en die hond heeft blijkbaar al zijn haartjes terug door dit product
Dat zijn zakjes met een soort van olie waarvan ik elke dag 1tje geef.
Fenna is er dol op en het lijkt of er hier en daar al terug een haartje verschijnt op haar kale plekken.
Ik weet echter niet of dit door dit product komt of omdat het ondertussen wat beter weer is geworden want blijkbaar heeft alopecia met het veranderen van de seizoenen te maken.
In elk geval ik blijf volhouden en hopelijk heeft ze binnen een aantal weken terug haar mooi vachtje van voordien.
Ik ga die site voor foto's eens bestuderen zodat ik terug foto's kan plaatsen
Plaats reactie